De tant en tant, veient el telenotícies, a Portugal sorgeixen bones oportunitats per a riure. Principalment, en una secció que es diu “Nós por cá” (Nosaltres per aquí) en que expliquen barbaritats que passen al país. Per exemple, forats al mig de la carretera (Albert, te’n recordes d’aquell que vam fotografiar anant a Sortelha?), errors de la administració... coses que potser no tenen cabuda en les notícies “importants” però que està bé que algú se’n faci ressò i que no són per a riure, però l’enfoc és de “riure per no plorar”.
Ahir en vaig veure una (fora d’aquesta secció, al telenotícies normal) que em va fer “pixar de riure” –amb perdó–, principalment perquè explica molt bé les diferències entre portuguesos i espanyols.
El cas l’anomenen “Les Mares de Bragança” (Bragança és una població del nord de Portugal). Doncs resulta que fa uns anys, a Bragança, uns quants empresaris van decidir muntar un seguit de cases “de alterne”. Van portar il·legalment un elevat nombre de noies jovenetes i guapes de Brasil (il·legalment però de manera voluntària, sabien al que venien), i que comenci la festa.
Els homes, que són el target principal d’aquests locals, van començar freqüentar-los i algunes dones d’aquests homes no els va semblar ni mica de bé. Tant malament els semblà que van decidir unir-se per tancar els locals, i ho van aconseguir. “Havíem de defensar els nostres fills”, “La situació a casa, després d’obrir aquests locals, era insostenible”, “No coneixia al meu home”...
I que va passar amb les noies brasileres? Algunes van ser deportades, altres, van fugir cap a la veïna Espanya i moltes es van establir en una població fronterera de 1500 habitants. Ahir, els periodistes, van entrevistar algunes persones d’aquest poblet. I què creieu que en pensen els espanyols de haver estat “invadits” per jovenetes que es dediquen a la prostitució?
Home d’uns 40 anys, pel carrer: “És divertit, als caps de setmana, principalment, es veuen més cotxes portuguesos que d’aquí. Sembla que de sobte ja no siguem a Espanya”.
Dona d’uns 35 anys, perruquera: “Molt bé. Tinc un 40% més de feina que abans. És molt bo pel negoci”.
Dona d’uns 35 anys, pel carrer: “Em sembla molt bé. Ha anat molt bé que vinguessin. Ara tornem a tenir noies joves i guapes pel poble. Les nostres, marxaven totes cap a la capital. Ha portat una nova vida al poble”
Segurament els comentaris estant escollits i algú devien trobar que es queixes de la petita invasió, però és paradigmàtic veure la diferencia d’opinió entre les dones de Bragança i les dones d’aquesta petita localitat frontera d’Espanya.
Unes, donen la culpa dels seus problemes a les cases de prostitució (que no n’hi havia abans?), les altres, li troben els avantatges (més diners, més animació...). Unes, veuen el got mig buit i les altres, mig ple. Aquesta és la xocant diferència.
Sem comentários:
Enviar um comentário